Mini-expositie ‘Speuren naar sporen van het koloniaal verleden in de archieven’

Gepubliceerd op: 4 juli 2024 11:15

Van 1 juli tot en met 25 juli is in de Bibliotheek Z-O-U-T in Doorn een mini-expositie te bezoeken over de sporen van het koloniaal verleden.

Wat vind je als je in de archieven van het Regionaal Archief Zuid-Utrecht zoekt naar sporen van het koloniaal verleden? Met deze vraag startte ruim een jaar geleden het project ‘Speuren naar sporen van het koloniaal verleden in de archieven’. Met hulp van vrijwilligers zocht de RAZU naar bronnen over het koloniaal verleden. In een fraai vormgegeven bronnengids worden de gevonden bronnen gepresenteerd. Van persoonlijke brieven en testamenten tot zakelijke rekeningen en akten. Een aantal bronnen is door de vrijwilligers verder uitgezocht. De belasting op koffie, een testament waarin tot slaafgemaakten worden vrijgemaakt, of de gezinnen die achterbleven als een man vertrok op een VOC-schip. Het verslag van die onderzoeken leest u als verhaal in de bronnengids.

De bronnen en verhalen maken zichtbaar dat het koloniaal verleden op allerlei manieren is terug te vinden in het leven van mensen. Deze zomer worden ze getoond op een mini-expositie die langs de bibliotheken in de regio reist. Kom je tussen 1 juli en 25 juli book de mini-expositie bekijken?

Openingstijden tot 13 juli: maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur, donderdagavond tot 20.00 uur.